Förbifart Stockholm

forbifart

Precis som de flesta stora infrastrukturprojekten i vårt avlånga land så är Förbifart Stockholm en ren katastrof. Till skillnad från andra liknande byggen så behövs verkligen en väg förbi Stockholm. Det är inte rimligt att släpa all genomfartstrafik, ofta i form av tunga lastbilar, över den så ofta igenkorkade Essingeleden. Denna led är infarkten på Sveriges aorta, E4an.

Till skillnad från tunneln i Hallandsåsen, Botniabanan och det nya snabbtågsspåret genom Småland så är det ett behov som lett fram till Förbifart Stockholm. Inte tokiga vallöften eller önskelistor skrivna av tjänstemän på dåvarande banverket.

Det tokiga med förbifarten är att man tvingats göra en massa idiotiska kompromisser som lett fram till att projektet försenats och fördyrats. För att inte förstöra miljön så har man beslutat att stora delar av den nya leden ska dras i tunnlar. När det står färdigt så kommer vi att ha dragit en led i tunnlar under åkermark. Ja, ni läste rätt. Vi ska skydda åkermark genom att borra oss fram under jord. Kostnad? Tja, det har estimerats att kostnaden skulle kunna reduceras med över 50% om man byggde på sedvanligt sätt. Få se nu, 50% av 28 miljarder… Det blir 14 miljarder som man slösar bort.

Men det är det ingen som bryr sig om. För det är inte riktiga pengar. Det är statens pengar och dom gills inte. Och varför skulle projektörer och konsulter bry sig om detta. De får ju sälja fler timmar. Alla glada utom vi skattebetalare. Men vi får inget veta.

Detta är en skandal och om det vore i USA så skulle man få se i TV när polisen leder bort de ansvariga i handbojor. Men inte i Sverige.

No comments yet.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WMM White Middle-aged Men