Renhårigt?

images[1]

Om man köper ett visst hårschampo så kan man enligt TV-reklamen bli av med ”upp till 100%” av sitt mjäll. Detta ska vara ”vetenskapligt bevisat”. Vad är det för dumheter. Upp till 100%!

Om man börjar i den övre ändan så kan vi alltså konstatera att vi inte blir av med mer än 100% av vårt mjäll. Det är ju skönt för annars  åkte väl en bit av svålen av  duschen. Men sen vet vi egentligen inget mer. Om den vetenskapliga testgruppen bestod av 1000 personer så kanske det inte blev någon effekt alls för 999 av dem, medan en person blev helt mjällfri.  I så fall är mjällschampot en bluff.

Nästa pilsner är det faktum att är vetenskapligt bevisat. Kan någon komma på något annat sätt att bevisa saker på än vetenskapligt? Jag kan det inte. Kan man t.ex. humaniora-bevisa?

Det förstår väl jag också att det är reklambyråernas copywriters som vill få in såväl ”100%” som ”vetenskapligt” för att göra produkten mer trovärdig. Det spelar tydligen mindre roll i vilket kontext det hamnar. Och det är egentligen det som är sorgligt. Eftersom man kan anta att sådant här mäts ganska noggrant, så fungerar det tydligen. Folk köper smörjan.

Kommer någon ihåg den gamla sången: ”Allting går att sälja med en mördande reklam, kom och köp konserverad gröt”. Mördande reklam är i det här fallet Henrik Lundquist.

WMM

No comments yet.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WMM White Middle-aged Men