Det går utför

Lagom till sportlovet skriver SvD en artikel som behandlar liftkortspriserna i Sverige.

Med ett litet tunt underlag lyckas man ändå visa att den stora dominanten på liftmarknaden i Sverige – Skistar – varje år höjer priserna lång mer än vad som man kan förvänta sig på grund av inflationen.

Men det är väl självklart att priserna höjs. Konkurrensmyndigheten har tillåtit Skistar att köpa sig till en marknadsandel på över 50% när det gäller liftanläggningar i Sverige. För att kunna genomföra detta så är det rimligt att tro att man betalat litet mer än vad som en kalkyl baserad på de vid den tidpunkten rådande liftkortspriserna skulle ge vid handen. Vem ska betala det då? Eftersom det inte är ett vinnande koncept att låta aktieägarna betala det i form av minskande marginaler som blir valet att låta konsumenterna – skidåkarna –  stå för notan. Plus litet till eftersom en ökande vinst är ett måste.

Att den myndighet som ska stävja sånt här beteende, Konkurrensverket, inte reagerat är uppseendeväckande. Man undrar var dom höll till när marknaden dammsögs på liftanläggningar. Var dom kanske på sportlov allihop?

Och dessutom: Varför finns det bara ett Konkurrensverk?

WMM

No comments yet.

Lämna ett svar

Granskning av kommentarer är aktiverat. Det kan ta lite tid innan din kommentar visas.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WMM White Middle-aged Men