Reklam, suck.

images[2]

Sedan ett antal år tillbaka så måste alla bolag ha en liten extra-text för att man ska komma ihåg bolaget och dess produkter. Man kan anta att copywriterna riktigt har slagit knut på  sig själva för att klura ut dessa texter. Ett lysande exempel på detta dök  upp i radion idag när reklamen för butikskedjan Cykelringen avslutades med: ”Att inte cykla är att gå för långt!”.

Men vad händer om bolagen börjar sno de här texterna av varandra? Om Fonus skulle stjäla Volvos: ”For life” eller om Systembolaget knycker OBH Nordicas ”Designing good life”.

Det här kan man hålla på med i evigheter. Katarinahissen tar över Lufthansas ”There is no better way to fly” eller kanske Nikes “Just do it!”. Vapentillverkaren Beretta lägger sig till med Gevalias “Om du får oväntat besök”.

Som alla inser så blir det en smula  tramsigt. Men betänk att även med rätt text till rätt bolag så är det tramsigt. Det säger inget om vad man köper utan är bara ett försök att koppla ihop det med någon sorts feelgood. Bara ett sätt att få oss att köpa. Och det fungerar tydligen. Annars skulle dom inte hålla på.

Vi människor är bra lättmanipulerade

WMM

No comments yet.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WMM White Middle-aged Men