Det är svårt att sympatisera med de strejkande piloterna. En jämförelse med andra grupper t.ex. sjuksköterskorna blir nästan absurd.
Piloterna strejkar – igen! Enligt en av deras fackliga företrädare så gör man det för att det ”…gäller vår överlevnad”. Men hos gemene man – alltså dom som drabbas av inställda flyg – finns inga sympatier att hämta. Istället sprids uppgifter i sociala medier om att piloterna redan tjänar för mycket pengar (siffror på 70 000 till 90 000 kr per månad har synts) samt att fringisar som gratis glasögon upp till 6 500 kr per år utan kvitto samt garanterad Bussiness Class på tjänsteresor. http://www.svd.se/sa-mycket-tjanar-sas-piloterna
Även om dessa siffror är överdrivna så talar de ändå för att det inte finns någon tyck-synd-om-känsla blad de som tvinga sitta och vänta på flygplatserna. Den absoluta majoriteten av dem når inte ens upp till hälften av den lönen.
Nej sanningen är nog att piloterna strejkar bara för att strejkvapnet är ett alldeles utmärkt vapen för dom. Det tar ordentligt när dom strejkar. Den andra ytterligheten är väl om parkeringsvakterna i våra städer skulle strejka. Där biter det inte lika bra med en strejk.
Det är riktigt att kravet på en löneökning på 3,5 procent för SAS piloter blir en fråga om överlevnad. Men inte på det sättet som deras fack menar. SAS håller på att dö sotdöden på grund av konkurrens från lågprisaktörer. Vi får se om bolaget överlever när kostnaderna inte kan hållas i schakt.
WMM
Misstag att inte låta bolaget gå i konkurs 2012. Emissionen på drygt 1 mdr villkorades bl.a. av att man fick ned lönekostnaden, något pilotfacket nu vill ”återställa”. Q2 visade minus 600 msek före EO-post om drygt 600 msek (återföring av reservering för kartelldom). Så det är ju aldrig för sent att ge upp…
Börsvärdet på SAS är 6 mdr. Värdet på förhatliga Ryanair är 130 mdr. Varför böja sig för krav från pilotfacket?