Jag kan hålla med om att våra tidigare betygssystem i skolorna var helt upp åt väggarna. Systemet 1-5 var horribelt. Man konstaterade att de som fått ettor och tvåor inte tillgodogjort sig undervisningen. Därefter skickade man upp dem till nästa årskurs, utan de kunskaper som behövdes för att kunna prestera ett hyggligt resultat. Lägg till det konkurrensen mellan eleverna i klassen om de eftertraktade fyrorna och femmorna så får vi ett system som inte på något sätt premierar goda studieresultat.
Sen körde man IG-G-VG-MVG-systemet några år. För liten differentiering samt en inflation som ledde till att alltför många hade MVG var kritiken.
Det nuvarande systemet är mycket ambitiöst och komplicerat. Det är knappt att ens lärarna vet hur det ska fungera. En mycket tråkig detalj är att betyget tydligen sätts utifrån det delmoment i varje ämne som man är sämst på. Om man t.ex. ligger på nivån B på allt i engelska utom säg, muntlig framställning där man har E för att man är för blyg för att tala inför klassen, så kommer man att få det lägre betyget, alltså E.
Tänk om alla andra i samhället belönades efter sin sämsta prestation. Det vore muntert!
No comments yet.