Osannolikt

Nu får det väl ändå räcka! Hur dumma tror spelbolagens reklammakare att konsumenterna är, egentligen. Eller gör dom kanske helt rätt som försöker profitera på svenska folkets usla kunskaper i matematik och sannolikhetslära? Dom skulle ju inte fortsätta om det inte lönade sig.

Om man tar det från början: Spelbolagens existens bygger till 100 procent på det faktum att den mänskliga hjärnan inte kan hantera förhållandet mellan risk (chans) och belöning. Är belöningen tillräckligt stor så bortser vår hjärna från att chansen att erhålla denna belöning egentligen är helt försumbar. Det  kommer aldrig att ske, men vi kan inte ta  till  oss det. Ett av spelbolagen är i närheten av detta och tassar med sin reklamsång ”Det är min tur idag, tra-la-la-la-la…”. Det där är helt fel. Det är aldrig ”min tur”. Det bygger på ett felaktigt resonemang.

Tänk att du håller på att kasta tärning. Du har just kastat fem gånger, och fått upp sex prickar alla dessa fem gånger. Nu ska  du kasta den sjätte gången. Är det då mindre chans att sexan kommer upp igen? Nej naturligtvis inte. Tärningen har fortfarande sex sidor och utfallet ”sex” är precislika troligt som vilket annat utfall som helst. Så tankesättet att du, när du har spelat ett längre tag utan att vinna, skulle vara närmare en vinst än annars är ren bluff.

I vissa spel, som t.ex. V75, stryktips och liknande, är staten inblandad och snor åt sig nästan hälften av insatsen.

Så då  kanske  man kan dra slutsatsen att spelande är en straffskatt för dom som är dåliga på matematik?

WMM

No comments yet.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WMM White Middle-aged Men