Money for nothing.

Nu har ytterligare ett företag gjort en listig fint för att få folk att betala för ingenting.

Den här gången är det Arla som lanserar produkten ”Sommarmjölk”. De hävdar att bönderna åtagit sig att låta de kor som producerar denna litet bättre mjölk (!?) gå ute någon timme extra under sommaren. Därför ska vi konsumenter betala mer för denna mjölk. Vilken blåsning. Korna går alltid ute mer på sommaren. Det ädelmodiga företaget Arla hävdar att man lanserat detta för att bönderna ska få en chans att tjäna litet mer 7,9 öre per kg mjölk. Det är nog rimligt att anta att det är Arla som drar in de mesta pengarna på detta.

En annan blåsning är att vi numera tvingas betala extra för att få pappersfakturor från t.ex Tele2 eller Com Hem. Jag förstår att de för att säkra sin cashflow vill styra in alla till att vara autogirokunder. Säkra, automatiska betalningar som alltid kommer i tid är mumma för dem. Jag kan till och med acceptera att det är en extra kostnad för dem att hantera pappersfakturor. Men – när avgiften för pappersfakturor infördes så borde det följaktligen ha skett en prissänkning för dom som gick över till autogiro.

Är det någon som har något minne av att något sådant inträffat? Nej just det, en prishöjning och en marginalförbättring, alltså till fromma för dessa blodsugare. Money for nothing.

Sammanfattningsvis så kan man konstatera att denna typ av utnyttjande av kunder bara förekommer när konkurrensen egentligen är satt ur spel.

WMM

No comments yet.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WMM White Middle-aged Men