Bättre i Japan

th[9]

I Tokyo är det förbjudet – förbjudet enligt lag – att utföra vägarbeten på annan tid än mellan 24:00 och 06:00.

Så är det inte i Sverige. Här tycks de entreprenörer som utför denna typ av arbeten sätta en ära i att ha vägavsnitt avstängda så länge som möjligt. Man kan åka kilometer efter kilometer efter en motorväg som har ett körfält avstängt, och hastigheten nedsatt till sjuttio eller femtio utan att kunna förnimma att det pågår någon sorts bygg-  eller reparationsaktivitet. Man tycks arbeta efter devisen: ”Vi stänger av här, och sedan sticker vi hem ett tag”.

En intressant fråga är: Vem är det som tar beslut om att göra inskränkningar i trafiken som förorsakar köbildning och stora förseningar för trafikanterna. En god vän till mig har berättat att man i kalkylerna inför en reparation eller en ombyggnad inte på något sätt tar med förlorad tid för  resenärerna. Resenärernas tidspillan saknar alltså värde!

Ett flagrant exempel på detta är när vägen mellan Säter och Borlänge stängdes av på grund av förbättring av asfaltering. En två mil lång sträcka bara stängdes av och trafikanterna hänvisades till omvägar som gav en försening på en halvtimme. Undrar om man asfalterade på hela den sträckan under hela den tid som vägen var avstängd och om man arbetade dygnets alla timmar för att minimera skadan för trafikanterna.

Men – ju närmre maktens boning (Trafikverket i Borlänge) man kommer desto större friheter kan man ta sig.

Heja Tokyo!

WMM

No comments yet.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WMM White Middle-aged Men