David mot elbolagen

imagesFC12GZ10

Det är inte lätt att vara kund hos de stora infrastrukturleverantörerna. Man känner sig som lille David bredvid Goliat. Bolag som Tele2, Com Hem, och elbolagen har en syn på sina kunder som gör att man direkt skulle byta leverantör, om det inte vore så att alla deras oligopolkonkurrenter var lika dåliga. Kundnytta för dessa bolag är svaret på frågan ”Vilken nytta kan vi ha av våra kunder?”.

Det senaste fula tricket som nästan alla dessa drakar har anammat är en nerkortning av kredittiden. Fakturor som tidigare skulle betalas per den 31:a i varje månad förfaller nu den 27:e. Och vi plikttrogna och lydiga svenskar betalar dem givetvis i rätt tid. Trots att det inte var detta som vi kom överens om en gång när vi tecknade vårt avtal. Nån kanske tycker det är litet petigt att gnälla om detta. ”Tre-fyra dagar spelar väl ingen roll.” Jo det gör det. För dessa bolag är det en betydande vinst. Man minskar kapitalbindningen med gigantiska belopp, eftersom man har så många lydiga kunder. På så sätt kan direktörerna uppfylla sina nyckeltal och kvittera ut sina bonusar, utan att man gjort något som ökat kundnyttan.

En rolig detalj i detta sammanhang är att de allra flesta av dessa bolag numera får rejält med smisk av Skatteverket när det gäller den service man ger sina betalande kunder via telefon. Även hos denna statliga myndighet får man sitta i kö för att ta upp sitt spörsmål, vilket egentligen är chockerande, även om vi vant oss vid det. Men hos skatteverket får man prata med en kunnig person som vill hjälpa en. Inte sälja på en mer junk.

Skäms Tele2 och Com Hem! Sämre än skatteverket.

WMM

No comments yet.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WMM White Middle-aged Men