Black Friday – en sorglig dag

images3

200 000 år av social utveckling och människan har inte kommit längre än att vi blir lurade att handla extra mycket på den novemberfredag som vi kallar Black Friday. Dagen ifråga är, som så mycket annat, direkt och okritiskt importerad från USA. Färgreferensen innebär att för handlarnas del så förvandlas förlust till vinst för helåret. Röda siffror blir svarta.

För handlarna ja! Men för konsumenterna gäller naturligtvis det motsatta. Man luras att köpa en massa produkter som man egentligen inte behöver. Inget problem för över medelklassen och uppåt. Men för de som har det skralt med det pekuniära så kan det bli besvärligt.

Man kan inte låta bli att undra hur resonemangen går hemma i stugorna: ”Titta älskling, tvättmaskinerna är jättebilliga. Vi köper en!” Vem är det som blir lurad? Är det konsumenten som köper något som inte behövs, eller är det handlaren som sänker priset på en produkt som så småningom skulle ha köpts till fullt pris?

Vi kan väl sluta med att okritiskt kopiera allt amerikanskt. Eller ska vi kanske ändra i vårt valsystem också?

WMM

No comments yet.

Lämna ett svar

Granskning av kommentarer är aktiverat. Det kan ta lite tid innan din kommentar visas.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WMM White Middle-aged Men